پارامتر های تاثیر گذار بر عملکرد تجهیزات اندازه گیری فشار

  • خصوصیات سیالی که داخل فشارسنج می شود بایستی دقیقا در نظر گرفته شود تا لوله از جنس مناسب برای آن سیال انتخاب شود، زیرا در غیر این صورت زنگ زدگیکه داخل لوله ایجاد می شود سبب تغییر خواص آن شده و فشارسنج غیر قابل اطمینان می گردد. 
  • اگر احیانا فشارسنج تحت فشاری بیش از حد خود قرار گیرد بطوریکه عقربه آن از آخرین عدد صفحه مدرج بگذرد از حالت عملکرد صحیح خارج می گردد؛ بنابراین فشارسنج را نباید به عنوان یک دستگاه اندازه گیری دقیق مورد استفاده قرار داد مگر آنکه آنرا مجددا تنظیم نموده و دقت آنرا به چشم دید.
  • • در مواردی که اندازه گیری سیال خورنده مورد نظر باشد چون نمی تواند سیال را مستقیما وارد دستگاه اندازه گیری کرد، دستگاه و لوله مرتبط را از سیال دیگری که خاصیت خورندگی ندارد پر می کنند. سیال خورنده بر روی مایع دوم اثر کرده و فشار آن از طریق این مایع به دستگاه منتقل می گردد. این عمل را آبندی کردن(Sealing) می گویند و مایعی که به عنوان رابط استفاده می شود مایع آبندی (Sealing Liquid) می نامند.
  •   گاهی آبندی بوسیله دیافراگم انجام می گیرد. به این ترتیب که دیافراگم را از جنسی انتخاب می کنند که در مقابل خورنده مقاوم باشد و مایع خورنده در زیر دیافراگم اثر کرده و آنرا به حرکت در می آورد. این حرکت از طریق دیافراگم مایع دیگری که بالای دیافراگم قرار دارد منتقل می شود. به این ترتیب تغییرات فشار بدون اینکه مایع خورنده به داخل فشارسنج برود اندازه گیری می شود. 
  • برای جلوگیری از ورود مایع گرم به داخل فشارسنج از وسیله ساده ای به نام سیفون استفاده می کنند لرزش: فشار سیال تغییر نمی کند ولی اسکلت میلرزد و فشارسنج را نیز با خود میلرزاند در نتیجه عمر فشارسنج کوتاه بوده و صحت خوبی نخواهد داشت. با انتقال فشارسنج بر روی یک ستون ثابت و با استفاده از شیلنگ هائی که می توانند فشار سیال را تحمل کنند اثر لرزش را از بین میبریم.
  • ترنسدیوسرهای دیافراگمی به شدت تحت تاثیر نوسانات و ارتعاشات موجود در سیستم های اندازه گیری فشار می باشند.
  • نوسان: سیال دارای نوسان می باشد و به فشارسنج منتقل و باعث لرزش عقربه فشارسنج می گردد. برای جلوگیری از این پدیده از ادواتی بنام نوسان گیر Pulsation Dampener یا Snubber استفاده می شود
  • دما : در بسیاری از تجهیزات اندازه گیری فشار المان های الاستیکی بکار گرفته شده اند که خواص آنها با تغییرات دما تغییر می کند و باعث می شود نشاندهی فشار با خطا همراه باشد همچنین برخی وسایل اندازه گیری فشار که دارای بخش های الکترونیکی نیز می باشند فقط در گستره دمایی اسمی مشخص شده نتایج معتبری بدست خواهند داد که از یک وسیله تا وسیله دیگر ممکن است متفاوت هم باشد. لذا در برخی سیستم های اندازه گیری که دامنه تغییرات دما وسیع میباشد و یا در سیستم های گرما و سرما می توان از ترنسدیسر های مجزا استفاده نمود و یا گیج را در فاصله ای دور تر از منبع ایجاد گرما یا سرما نصب نمود
  • . رسوبات در سیال ها ذرات معلق مواد جامد در صورت چسبیدن به سطوح عناصر اندازه گیری فشار می تواند سبب رخ دادن خطا در اندازه گیری شود. استفاده از فعالیت های مناسب می تواند از رخداد این امر جلوگیری نماید. در اندازه گیری فشار مایعات ذرات معلق جامدات رسوب کردن در محل هایی که مایع از آن عبور نمی کند می توانند سبب ایجاد مشکلاتی شوند. مانند پورت های ترنسدیوسرهای فشار و یا محل های اتصال ترنسدیوسرها به لوله ها و سایر مجرای عبور سیال رسوبات می توانند باعث انسداد لوله ها یا پورت های فشار و ایجاد پوسیدگی در محل های تجمع شوند. همچنین زمانی که این رسوبات ترکیبی از رسوباتی با چگالی های کمتر از آب و چگالی بیشتر از آب باشند می بایست به این پاکسازی مجراها از سیال مناسب به صورت منظم استفاده نمود
  • . تغییرات فاز بعضی مواد که در اثر تغییرات دما تغییر فاز می دهند ممکن است مشکلاتی را در سیستم اندازه گیری فشار ایحاد نمایند مانند فرایند انجماد عموما این حالت زمانی رخ می دهد که آب در مجراهای عبوری منجمد می شود اگر این اتفاق داخل یک ترنسمیتر یا ترنسدیوسر فشار رخ دهد می تواند و بخش های داخلی تجهیز آسیب وارد نماید و باعث از کار افتادگی تجهیز شود. اطمینان از عدم رخداد تغییرات فاز این چنینی از طریق به کارگیری گرم کن ها در محل های مناسب و لازم صورت می پذیرد. همچنین شکل گیری کریستال ها نیز در مسیر های عبور سیال در صورت رخداد می تواند اشکالاتی را در سیستم های اندازه گیری ایجاد نماید.
  • ویسکوزیته: با وجود اینکه تغییرات ویسکوزیته خطایی در سیستم اندازه گیری استاتیک ایجاد نمی کند ولی ویسکوزیته بالا ممکن است زمان پاسخ دهی سیستم را تحت تاثیر قرار دهد خصوصا در مواقعی که سیستم اندازه گیری میانگین نوسانات با تواتر را در صورت میانگین گزارش می کند و یا زمانی که به دست آوردن دامنه این نوسانات فشار مدنظر باشد.
  • همواره باید به این نکته توجه داشت که دما تاثیر بسیار زیادی روی تغییرات ویسکوزیته دارد. در نتیجه در مواقع که تغییرات ویسکوزیته مبنای برای اندازه گیری های فشار است نظیر برخی گیج هایی که در محیط خلا با اندازه گیری ویسکوزیته مقدار فشار را تعیین می کند، باید اقدامات لازم انجام پذیرد. وضعیت نصب بسیاری از تجهیزات اندازه گیری با درجه اطمینان بالا نسبت به نحوه نصب و طرز قرارگیری حساس هستند به ویژه ددویت تسترها نسبت به وضعیت نصب و ترازمندی بسیار حساس بوده و در صورتی که کاملا تراز نباشد و پیستون به صورت عمود کامل نباشد، عملکرد با درستی و دقت بالا نخواهند داشت. سنسورهای دیافراگمی نیز می بایست به نحوی نصب شوند که بتوانند نتایج تکثیر پذیر ایجاد نمایند. شتاب جاذبه برای اندازه گیری های یا درستی بالا عموما توسط ددویت تسترها و ستون های مایع انجام می گیرد، نیاز است مقدار شتاب جاذبه در محل اندازه گیری محاسبه شده باشد.
  • مقدار شتاب جاذبه را می توان از طریق اندازه گیری در محل/ محاسبه و یا درون یابی مقادیر اندازه گیری شده بدست آورد. تغییرات مقدار g در سطح زمین تقریبا برابر با 5/0 متناظر با عرض جغرافیایی به علاوه تغییرات 003/0% به ازای هر 100m ارتفاع می باشد. ویژگی های جغرافیایی و نیروهای جزر و مد نیز می توانند اثرات کمی داشته باشند.
  • مایعات و گازهای خورنده: برای جلوگیری از ورود مایعات و گازهای خورنده به داخل تیوپ بوردن از وسیله ای بنام دیافراگم حایل Diaphragm Seal استفاده می کنند. نام دیگر این وسیله Chemical Attachment است. این وسیله دارای دو محفظه است که به وسیله یک غشاء فلزی از جنس فولاد زنگ نزن از هم جدا می شوند. محفظه بالای غشاء فلزی یا همان دیافراگم حایل که فشارسنج روی آن نصب شده با روش مخصوصی از روغن پر می شود. در موقع کار مایع خورنده زیر غشاء فلزی قرار می گیرئ و فشار آن از طریق روغن به فشارسنج منتقل می شود. بخار آب: در مورد بخار آب و گازهائی که در دمای محیط تبدیل به مایع می شوند از وسیله ای استفاده می شود که به آن سیفون (Siphon) میگویند. این وسیله باعث می شود که فشار سنج با مایع در تماس باشد و بخار آب یا گاز وارد لوله بوردن نشود

سلام یرای ارتباط با ما از طریق چت واتس آپ و یا تماس با شماره تلفن های زیر در خدمت شما هستیم:
تلفن آزمایشگاه : 02632201781
مدیر فنی: 09124688447
مدیر ارشد: 09122689370

پاسخگو شما هستیم
Close and go back to page